وبلاگ نسیم هدایت

به وبلاگ نسیم هدایت خوش آمدید. این وبلاگ با تکیه بر مضامین قرآنی سعی دارد تا سهم کوچکی در انتشار دین مبین اسلام داشته باشد.

وبلاگ نسیم هدایت

به وبلاگ نسیم هدایت خوش آمدید. این وبلاگ با تکیه بر مضامین قرآنی سعی دارد تا سهم کوچکی در انتشار دین مبین اسلام داشته باشد.

تحدی قرآن

تحدی قرآن 
تحدی به معنای هم آورد خواستن است قرآن مکررا ناباوران را به مبارزه وهماوردی خوانده، گوید: «اگر باور ندارید که این قرآن سخن خدا باشد و گمان می برید ساخته و پرداخته دست بشر است، هرآینه آزمایش آن آسان است، سخن دانان و سخن وران خود را وادارید تا در این راستا نیروی خود را به کار گیرند وسخنی هم چون قرآن، زیبا و شیوا، محکم و استوار، و حکمت وار، بسازند و ارائه دهند، ولی هرگز چنین اقدامی نمی توانید بکنید زیرا به خوبی می دانید که قرآن همانندسخن بشر نیست». 

مراحل تحدی 
قرآن در چند مرحله، تحدی و هم آورد خواستن خود را مطرح کرده: 1. نخست به طور مطلق سخنی همانند قرآن بیاورند: «ام یقولون تقوله، بل لا یؤمنون فلیاتوا بحدیث مثله ان کانوا صادقین، آیامی گویند: آن را بر بافته ؟ (نه) بلکه باور ندارند! پس سخنی همانند آن بیاورند، اگرراست می گویند». 2. سپس به اندازه ده سوره را مطرح نمود هرچند کوچک باشند: «ام یقولون افتراه، قل فاتوا بعشر سور مثله مفتریات وادعوا من استطعتم من دون اللّه ان کن تم صادقین، آیا می گویند که آن را به دروغ به ما نسبت داده است ؟ بگو: پس همانند ده سوره آن، حتی اگر افترا گونه باشد بیاورید و هر کس را که خواهید (به شهادت و داوری) بخوانید، اگر راست می گویید». 3. آن گاه، برای آن که از اعتبار مدعیان بکاهد، پیش نهاد کرده که یک سوره همانندقرآن بیاورند: «ام یقولون افتراه، قل فاتوا بسوره مثله، و ادعوا من استطعتم من دون اللّه ان کنتم صادقین، اگر راست می گویید، همانند یک سوره آن بیاورید».

4. و برای آخرین بار، با قاطعیت هرچه تمام تر، عجز و ناتوانی نهایی آنان را اعلام نمود: «و ان کنتم فی ریب مما نزلنا علی عبدنا فاتوا بسوره من مثله، وادعوا شهداکم من دون اللّه ان کنتم صادقین فان لم تفعلوا و لن تفعلوا، فاتقوا النار التی وقودها الناس و الحجاره اعدت للکافرین، اگر ناباورید نسبت به آن چه بر بنده خویش فروفرستاده ایم، پس همانند یک سوره آن بیاورید، یا سوره ای از هم چون فردی بیاوریدو اگر (چنین کاری را) نکردید و هرگز نتوانید کرد، پس پروا کنید از آتشی که فروزنده آن آدمیان و سنگ خارا می باشد و برای کافران آماده گردیده است». 5. آن گاه و پس از این تجربه تلخ و ناگوار برای ناباوران، روی سخن را به توده بشریت کرده، برابر ابدیت اعجاز و تحدی قرآن را اعلام نموده است: «قل لئن اجتمعت الا نس و الجن علی ان یاتوا بمثل هذا القرآن لا یاتون بمثله و لو کان بعضهم لبعض ظهیرا، بگو: اگر تمامی انس و جن (که در بستر تاریخ قرارگرفته اند) گرد هم آیند و بخواهند همانند این قرآن بیاورند، هرگز نتوانند، گرچه همگی پشت در پشت یک دیگر قرار گیرند». نکته جالب 
در آیات تحدی به ویژه دو آیه اخیر، نکته جالبی وجود دارد که سر اعجاز را بیش از هر چیز روشن و مبرهن می سازد در آیه 24 سوره بقره عبارت 
«ولن تفعلوا»اخبار ازآینده به صورت مطلق است بدین معنا که هرگز و برای ابدیت هم آوردی با قرآن نیاید، در سوره اسرا آیه 88 نیز همه جهانیان را از هم آوردی با قرآن ناتوان دانسته است این یک اخبار غیبی است که جز از زبان «عالم الغیب والشهاده»امکان صدور ندارد هر نیرومند و صاحب هنری که در مقام تحدی و هم آوردی برآید، حداکثر می تواند هم آوردان معاصر و مجاور خویش را تا حدودی بشناسد و باشناخت اندازه توانایی آنان و مقایسه با توانایی خویش، خود را برتر بداند ولی هرگزکسی جرات آن را ندارد که برای آینده و برای همه جهانیان، خود را برتر شمارد، زیراشناختی به آیندگان و همه جهانیان نمی تواند داشته باشد. 
ولی قرآن این شهامت را نشان داده و با کمال جرات ناتوانی بشریت را در مقابله با قرآن برای همیشه و برای همه جهانیان در پهنای تاریخ اعلام نموده، که این جرات و شهامت بزرگ ترین دلیل اعجاز قرآن است علاوه برآن که خود یکی ازبزرگ ترین اخبار غیبی قرآن به شمار می رود، چنان که گذشت. 


نظرات 1 + ارسال نظر
آسمان عجما پنج‌شنبه 19 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 12:17 ق.ظ http://1981.pelakfa.com/

سلام
وبلاگتون عالیه خصوصا که دارید درراه ترویج قران قدم برمیدارین
خداقوت

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد