موضوع : گرامی ترین انسانها (تفسیر آیه 13 سوره حجرات) «یا ایها الناس انا خلقناکم من ذکر و انثی و جعلناکم شعوباً و قبائل لتعارفوا ان اکرمکم عندالله اتقیکم ان الله علیم خبیر» «ای مردم! ما شما را از مرد و زن آفریدیم و شما را در تیره ها و قبیله ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید ، همانا گرامی ترین شما نزد خدا، با تقواترین شماست،همانا خدا دانای خبیر است» سیمای آیه در این آیه به سه اصل مهم اشاره شده است: اصل مساوات،اصل آشنایی جوامع اسلامی با یکدیگر و اصل اینکه تقوی ملاک برتری است. (البته در آیات دیگر قرآن،ملاک های برتری دیگری از قبیل علم،سابقه،امانت ،توانایی و هجرت نیز به چشم می خورد.)
همه زیر پرچم اسلام اسلام مسلمانان جهان را از هر نژاد و قوم و قبیله زیر پرچم واحدی جمع آوری می کند. چه زیباست جامعه ای که بر اساس معیار ارزشی اسلام «ان اکرمکم عندالله اتقیکم» بنا شود و ارزشهای کاذب از آن برچیده شود ، آری تقوای الهی و احساس مسئولیت درونی و ایستادگی در برابر شهوات و پایبند بودن به راستی و درستی و پاکی و حق و عدالت این تنها معیار ارزش انسان است و نه غیر آن. این اصل والا انسانهایی همچون ابوذر و سلمان و عمار یاسر و مقداد را به وجود آورد.پس برای تقرب به خدا و نزدیک شدن به ساحت مقدس او هیچ امتیازی جز تقوا مؤثر نیست. معنای تقوا تقوی به معنی کوشش در حفظ و نگهداری چیزی است. و منظور در اینجا نگهداری روح و جان از هر گونه آلودگی و متمرکز ساختن نیروها در اموری است که رضای خدا در آن است. از آیات قرآن به خوبی استفاده می شود که "تقوا" همان احساس مسئولیت و تعهدی است که به دنبال رسوخ ایمان در قلب انسان بر وجو او حاکم می شود و او را از "فجور" و گناه باز می دارد ، به نیکی و پاکی و عدالت دعوت می کند ، اعمال آدمی را خالص و فکر و نیت او را از آلودگی ها می شوید. قرآن تقوی را نقطه مقابل فجور ذکر کرده،چنانکه در آیه 8 سوره شمس می خوانیم"«فالهمها فجورها و تقواها» یعنی «خداوند انسان را آفرید و راه فجور و تقوا را به او نشان داد» نکات آیه 1) مرد یا زن بودن ،یا از فلان قبیله و قوم بودن، ملاک افتخار نیست که اینها کار خداوند است. 2)تفاوت هایی که در آفریده ها می باشد،حکیمانه و برای شناسایی یکدیگر است،نه برای تفاخر. 3)کرامت در نزد مردم،زودگذر است،کرامت نزد خداوند استوار وماندگار است. 4)افراد با تقوا نباید از مردم طلبکار باشند،زیرا کرامت آنان یک مقام معنوی و نزد خداست. 5)قرآن تمام تبعیضات نژادی ،حزبی،قومی،قبیله ای، اقلیمی،اقتصادی،فکری، فرهنگی،اجتماعی و نظامی را مردود می شمارد و تنها ملاک را تقوا می داند. 6)ادعای تقوا و تظاهر به آن را انجام ندهیم که خداوند همه را خوب می شناسد.«علیم خبیر»