وبلاگ نسیم هدایت

به وبلاگ نسیم هدایت خوش آمدید. این وبلاگ با تکیه بر مضامین قرآنی سعی دارد تا سهم کوچکی در انتشار دین مبین اسلام داشته باشد.

وبلاگ نسیم هدایت

به وبلاگ نسیم هدایت خوش آمدید. این وبلاگ با تکیه بر مضامین قرآنی سعی دارد تا سهم کوچکی در انتشار دین مبین اسلام داشته باشد.

گرامی ترین انسانها

موضوع : گرامی ترین انسانها



(تفسیر آیه 13 سوره حجرات)

«یا ایها الناس انا خلقناکم من ذکر و انثی و جعلناکم شعوباً و قبائل لتعارفوا ان اکرمکم عندالله اتقیکم ان الله علیم خبیر»

«ای مردم! ما شما را از مرد و زن آفریدیم و شما را در تیره ها و قبیله ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید ، همانا گرامی ترین شما نزد خدا، با تقواترین شماست،همانا خدا دانای خبیر است»


سیمای آیه

در این آیه به سه اصل مهم اشاره شده است:

اصل مساوات،اصل آشنایی جوامع اسلامی با یکدیگر و اصل اینکه تقوی ملاک برتری است. (البته در آیات دیگر قرآن،ملاک های برتری دیگری از قبیل علم،سابقه،امانت ،توانایی و هجرت نیز به چشم می خورد.)


همه زیر پرچم اسلام

اسلام مسلمانان جهان را از هر نژاد و قوم و قبیله زیر پرچم واحدی جمع آوری می کند. چه زیباست جامعه ای که بر اساس معیار ارزشی اسلام «ان اکرمکم عندالله اتقیکم» بنا شود و ارزشهای کاذب از آن برچیده شود ، آری تقوای الهی و احساس مسئولیت درونی و ایستادگی در برابر شهوات و پایبند بودن به راستی و درستی و پاکی و حق و عدالت این تنها معیار ارزش انسان است و نه غیر آن. این اصل والا انسانهایی همچون ابوذر و سلمان و عمار یاسر و مقداد را به وجود آورد.پس برای تقرب به خدا و نزدیک شدن به ساحت مقدس او هیچ امتیازی جز تقوا مؤثر نیست.


معنای تقوا

تقوی به معنی کوشش در حفظ و نگهداری چیزی است. و منظور در اینجا نگهداری روح و جان از هر گونه آلودگی و متمرکز ساختن نیروها در اموری است که رضای خدا در آن است. از آیات قرآن به خوبی استفاده می شود که "تقوا" همان احساس مسئولیت و تعهدی است که به دنبال رسوخ ایمان در قلب انسان بر وجو او حاکم می شود و او را از "فجور" و گناه باز می دارد ، به نیکی و پاکی و عدالت دعوت می کند ، اعمال آدمی را خالص و فکر و نیت او را از آلودگی ها می شوید.

قرآن تقوی را نقطه مقابل فجور ذکر کرده،چنانکه در آیه 8 سوره شمس می خوانیم"«فالهمها فجورها و تقواها» یعنی «خداوند انسان را آفرید و راه فجور و تقوا را به او نشان داد»


نکات آیه

1) مرد یا زن بودن ،یا از فلان قبیله و قوم بودن، ملاک افتخار نیست که اینها کار خداوند است.

2)تفاوت هایی که در آفریده ها می باشد،حکیمانه و برای شناسایی یکدیگر است،نه برای تفاخر.

3)کرامت در نزد مردم،زودگذر است،کرامت نزد خداوند استوار وماندگار است.

4)افراد با تقوا نباید از مردم طلبکار باشند،زیرا کرامت آنان یک مقام معنوی و نزد خداست.

5)قرآن تمام تبعیضات نژادی ،حزبی،قومی،قبیله ای، اقلیمی،اقتصادی،فکری، فرهنگی،اجتماعی و نظامی را مردود می شمارد و تنها ملاک را تقوا می داند.

6)ادعای تقوا و تظاهر به آن را انجام ندهیم که خداوند همه را خوب می شناسد.«علیم خبیر» 


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد