وبلاگ نسیم هدایت

به وبلاگ نسیم هدایت خوش آمدید. این وبلاگ با تکیه بر مضامین قرآنی سعی دارد تا سهم کوچکی در انتشار دین مبین اسلام داشته باشد.

وبلاگ نسیم هدایت

به وبلاگ نسیم هدایت خوش آمدید. این وبلاگ با تکیه بر مضامین قرآنی سعی دارد تا سهم کوچکی در انتشار دین مبین اسلام داشته باشد.

آیا تلاوت قرآن بدون فهم معانی اثر و فایده‌اى دارد؟


آیا تلاوت قرآن بدون فهم معانی اثر و فایده‌اى دارد؟


پاسخ(1) : اگر اهمیت و فضیلت تلاوت قرآن براى ما روشن شود و بدانیم که قرآن تکلم و سخن گفتن خداوند با ما ‏است، و با طهارت باطن و اُنس با قرآن لذت تلاوت را بچشیم، هیچ گاه حاضر نمى‌شویم بین خود و قرآن ‏فاصله بیندازیم و هرگز از فیض عظیم آن، حداقل با تلاوت پنجاه آیه در شبانه‌روز، محروم نمى‌گردیم.‏

خداى سبحان، رسول الله (ص) را مستقیماً تحت ولایت خود معرفى کرده، مى‌فرماید: «إنّ ‏ولیّى الله الّذى نزّل الکتاب و هو یتولّى الصّالحین»(اعراف/196) .

این آیهٔ کریمه حاوى چند مطلب است:

اول آن ‏که مى‌فرماید خدا ولى رسول الله است «ان ولیّى الله»

دوم آن که همان خدایى، ولى رسول الله است که ‏قرآن را نازل فرموده «الّذى نزل الکتاب» 

سوم آن که خداوند متولّى صالحین است «و هو یتولّى الصالحین».


‏با توجه به این سه نکته مى‌فهمیم، راه این که خدا ولّى انسان باشد، آن است که انسان، صالح بشود و تا ‏صالح نگردد تحت ولایت الله نخواهد بود و خدا هم تولى او را نخواهد پذیرفت و بهترین راه صلاح، هم اُنس با ‏قرآن است. این جمله که مى‌فرماید ولّى رسول الله (ص)، خدایى است که قرآن را نازل کرده از ‏باب تعلیق حکم بر وصف مى‌باشد که مشعر به علیّت است؛ یعنى اگر کسى به قرآن عمل کند صالح ‏مى‌شود و اگر خداوند بخواهد «ولّى» کسى بشود، از راه قرآن، ولایت و تدبیر او را اعمال مى‌کند.‏

 به همین دلیل مى‌فرماید: «فاقرءوا ما تیسّر من القرآن»(مزمل/20) آن مقدارى که براى شما میسّر است ‏قرآن تلاوت کنید و با این کتاب الهى مأنوس باشید. حتّى اگر معناى بعضى از آیات و سور براى شما روشن ‏نشد، نگویید خواندن بدون ادراک چه اثرى دارد. چون قرآن، کلام آدمى نیست که اگر کسى معنایش را نداند ‏خواندنش بى‌ثمر باشد؛ بلکه نورى الهى است که خواندن آن به تنهایى عبادت است گرچه به معنایش ‏آگاهى نداشته باشد.

-----------------------------------------------

1- حضرت آیت الله جوادی آملی 

نظرات 2 + ارسال نظر
داوود یکشنبه 22 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 08:20 ب.ظ http://deavides.GLXBlog.com

سلام
از این که وبلاگ من سر زدید تشکر می کنم
تبریک میگم :وبلاگ فوق العاده ای دارید

مهدی یکشنبه 29 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 10:34 ب.ظ http://www.pic2pic.loxblog.com

سلام وبلاگ خوب و پر محتوایی داری فقط اگه یکم بهش نظم بدی خیلی قشنگ تر میشه . یه جوریه . موفق و پیروز باشید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد