وبلاگ نسیم هدایت

به وبلاگ نسیم هدایت خوش آمدید. این وبلاگ با تکیه بر مضامین قرآنی سعی دارد تا سهم کوچکی در انتشار دین مبین اسلام داشته باشد.

وبلاگ نسیم هدایت

به وبلاگ نسیم هدایت خوش آمدید. این وبلاگ با تکیه بر مضامین قرآنی سعی دارد تا سهم کوچکی در انتشار دین مبین اسلام داشته باشد.

راه رستگاری

موضوع : راه رستگاری



(تفسیر آیه 77 سوره حج)

«یا ایها الذین آمنوا ارکعوا و اسجدوا واعبدوا ربکم و افعلوا الخیر لعلکم تفلحون»

«ای کسانی که ایمان آورده اید! رکوع کنید و سجود نمایید و پروردگارتان را عبادت کنید و کارهای نیک انجام دهید، باشد که رستگار شوید.»


سیمای آیه

در این آیه ، خداوند مهربان ، بندگان مؤمنش را با صدا زدن ، مورد مهر و محبت ویژه خود قرار می دهد و از آنها می خواهد ، نماز بجای آورده ، خدا را عبادت نموده و کارهای خیر انجام دهند . آیه در پایان می فرماید : امید است با انجام این اعمال خیر ، رستگار گردید.


توضیح واژه ها

در این آیه ،هفت واژه کلیدی وجود دارد که به توضیح هر یک می پردازیم:

1) آمنوا : ایمان در لغت به معنای گرویدن ، باور داشتن و قبول داشتن به قلب است.

2) ارکعوا : کلمه رکوع به معنای خم شدن است و رکوع نماز را نیز به همین جهت،رکوع می گویند که انسان به احترام پروردگارش،خم شده و سر فرود می آورد.

3) اسجدوا : سجده ، به خاک افتادن با حالت فروتنی و خواری در پیشگاه خداوند است .

4) اعبدوا : عبادت ، اظهار تذلل و خاکساری و کرنش در برابر خدایی است که از هر نقص و کمبودی پاک و آراسته به تمامی کمالات است.

5) الخیر : خیر،ضد شر و به معنای نیکی ،خوبی و خوب است و به هر کاری که در دین پسندیده باشد و انجامش مزیت و برتری داشته باشد ،خیر،گفته می شود. 

6) لعلکم : «لعل» ، معمولا در جایی به کار می رود که امید به تحقق و انجام کاری هست و از واژه های "باشد" و "شاید" برای ترجمه آن استفاده می شود.

7) تفلحون : «فلاح» از «فَلَحَ» است ، یعنی "رست" . در زبان عربی ، وقتی دانه از خاک سر بیرون می آورد ، می گویند : «فلح» . «فلاح» همانند "فوز" ، "ظفر" و "نجات" به معنای "رستگاری" است و رستگاری ، رسیدن به آرزوهاست.  


موضوع اول : ایمان

   ایمان در قرآن ، در معانی متعددی به کار رفته است از جمله : گرویدن به اسلام و پیامبر(ص) و اعتقاد به یکتایی خدا . همچنین در قرآن به شریعت اسلام و نماز نیز ایمان گفته شده است.

ایمان همانند درختی است که هم ریشه دارد و هم میوه. ریشه ایمان در قلب است و میوه هایش بر سر شاخه های چشم و گوش و دست و زبان ، نمایان می گردد. لذا ایمان ، موجب بروز اعمال شایسته از طرف انسان می گردد. ایمان ،دارای آثار با برکت فراوانی است . ایمان بین مردم همبستگی ایجاد می کند ، کدورتها را از بین می برد و نگرانی ها را برطرف می سازد. انسان مؤمن احساس عشق و دلگرمی می کند ،او هیچگاه ناامید نمی شود ،همیشه و حتی در سخت ترین شرایط ، احساس می کند ،پشتوانه محکمی دارد. همین طور جامعه ی ایمانی ،جامعه ای است سعادتمند و خوشبخت است.

فرق بین اسلام و ایمان آن است که اسلام ، اقرار به زبان است ولی ایمان ، اعتقاد درونی است.


موضوع دوم : رکوع

   قرآن ، پس از آنکه مؤمنان را با عبارت « یا ایها الذین آمنوا » ندا کرد ، از آنان می خواهد که در برابر بزرگواری و عظمت و اقتدار آفریدگار جهان ، اظهار تواضع نمایند و سر بندگی فرود آورده و رکوع کنند .

   رکوع ، نمایشگر خضوع انسان در برابر قدرتی است که او را فراتر از خود می داند ، و مسلمان چون خدا را برترین قدرت می داند ، فقط در برابر او رکوع می کند.

   رکوع ، ادب است و سجود ، قرب، کسانی می توانند به خدا نزدیک شوند که در اظهار ادب، کوتاهی نکرده باشند. 

   در رکوع ، تا حدی خم می شویم که دست به زانو برسد ،کمر صاف و گردن کشیده باشد. 

   در هر رکعت ، یک رکوع لازم است ، مگر نماز میت که بی رکوع است و نماز آیات ، که در هر رکعت ، پنج رکوع دارد. 

   رکوع، از ارکان نماز است ،لذا، کم یا زیاد شدن آن ، نماز را باطل می کند. 


موضوع سوم : سجود

   نمازگزار پس از سربرداشتن از رکوع ، در حالی که آماده تعظیم و کرنشی متواضعانه تر است ، در پیشگاه خدا به خاک می افتد . جبهه بر خاک نهادن ، نشانه بالاترین حد خضوع است و نمازگزار این گونه تواضع را شایسته خدا می داند، زیرا کرنش در برابر خدا، کرنش در برابر نیکی و زیبایی است.

امام صادق (ع) فرمود: حالتی به خدا نزدیکتر از حالت رکوع و سجده نیست.

شخصی خدمت پیامبر (ص) رسید و گفت :گناهانم بسیار و عملم اندک است. پیامبر(ص) فرمود : سجده های خود را زیاد کن ، زیرا آنگونه که باد ، برگ درختان را می ریزد ، سجده هم گناهان را ریزد.  در حدیث داریم : اگر کسی می خواهد ، در بهشت با پیامبر(ص) همنشین گردد ، باید سجده های خود را طولانی کند.

موضوع چهارم : عبادت

   عبادت راز آفرینش و نیاز روح بشر است . انسان بر اثر عبادت به مراتب والا و مقاماتی بس ارجمند ، دست می یابد و به کمال خود نائل می گردد. این نکته نیز قابل ذکر است که عبادت تنها انجام یک سلسله اعمال خشک و بی روح نیست. اعمال بدنی ، صورت و پیکره عبادت است، روح عبادت به انگیزه انسان از عبادت و به بهره ای که عملا از عبادت نصیب او می شود ، بستگی دارد.

   هدف از عبادت، تقرب و نزدیکی به خداست. در عبادت ، خلوص و قصد قربت لازم است. چگونگی عبادت، توسط خدا بیان می شود. درباره خداوند، دو جور عبادت داریم، یکی اینکه از دستورات خداوند و دین او اطاعت کنیم. این عبادت به معنای طاعت و فرمانبرداری است. نوع دیگر عبادت ، انجام یک سری اعمال عبادی خاص که تذلل همراه با تقدیس در برابر خداست. یعنی بنده نهایت خضوع و خاکساری را در برابر خدا اظهار داشته و خداوند را از تمام نقائص پاک و دارای کلیه کمالات بداند.

   همچنین بنده باید تسلیم امر خدا باشد و در برابر فرمان الهی و دین خدا، سلیقه و خواسته شخصی خود را کنار بگذارد و به نیش و نوش دیگران و خوش آمدن و بد آمدن مردم ، اعتنایی نکند. زیرا پرستش و اطاعت ظاهری ، بدون تسلیم و پذیرش قلبی ، بی ارزش است . 


موضوع پنجم : خیر

   خیر به معنای کار نیک است و شامل تمامی اعمال صالح گردد. به افراد نیکوکار خیّر گفته می شود. انجام امور خیر ، به همراه ایمان، دو رکن اساسی سعادت بشر بوده و شالوده و اساس اصلاح فرد و اجتماع است . « الذین آمنوا و عملوا الصالحات »

   اعمال خیر ، دامنه ی بسیار گسترده ای دارد و موارد فراوانی را شامل می گردد از جمله : نیکی به پدر و مادر، احترام به مربیان و معلمان ،کسب علم و دانش ،صله رحم، گذشت، اقامه نماز ، رسیدگی به نیازمندان و ساخت بناهای خیر و ... .

   آیه موضوع این بحث ، مؤمنان را برای انجام تمامی کارهای پسندیده ، با یک دستور جامع و کلی « و افعلوا الخیر » بسیج می کند. 

   لازم به یادآوری است که قرآن ، انجام تمام اعمال خیر که در توانایی ماست را از ما خواسته است و نه برخی از آنها و آن هم به دلخواه خودمان!

   همچنین آیات فراوانی از قرآن و روایات بسیاری از معصومین (ع) ضمن معرفی انواع کارهای خیر و بیان اسرار و آثار آنها و پاداش دنیایی و آخرتی نیکوکاران، عموم مردم را به انجام اعمال خیر و صالح، تشویق می کند.

انجام کار خیر ، در دل مردم ، ایجاد محبوبیت می کند. (مریم/96)

امام سجاد (ع) به فرزند خود امام محمد باقر(ع) سفارش می کند که : فرزندم هر کس که از تو درخواست خیر و خوبی نماید ، به وی نیکی کن.(الحدیث،جلد1،ص403)


موضوع ششم : رستگاری

   دانه ای که در زمین کاشته شد برای اینکه جوانه بزند و به زندگی خود ادامه داده و شاهد نور و هوا گردد،به ناچار باید موانع را از سر راه خود بردارد و خود را از مزاحمت آب و خاک و خاشاک برهاند، در غیر این صورت ، می گندد و می پوسد و از بین می رود. انسان هم همین طور. هواها ، هوسها،وسوسه های شیطانی و صفات ناپسند و زشت ، مانع رستگاری و نجات اوست، اگر او بخواهد به رستگاری برسد و خود را از نابودی و هدر رفتن نجات دهد، چاره ای جز عبور از این موانع ندارد. 

   فلاح و رستگاری آرزوی همه ی انسانها بوده و هست. هدف از ارسال انبیا و برنامه های انها ، فلاح و رستگاری است. 

   جالب آنکه این هدف که هدف نهایی اسلام است، در نخستین شعار اسلام هم آمده است. آنجا که پیامبر(ص) در اولین دعوت همگانی خود فرمود:« قولوا لا اله الا الله تفلحوا»


نظرات 3 + ارسال نظر
وبلاگ شاه کربلا پنج‌شنبه 19 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 08:03 ب.ظ http://shahekarbala.iranblog.com

وبلاگ بسیار پر محتوا و زیبایی داری. خدا اجرتان را بدهد . به ما هم سر بزن. التماس دعا

پریناز یکشنبه 22 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 09:05 ب.ظ http://parinaz.loxblog.com/

سلام وبلاگ عالی دارید

‌Naghibolla Babakhani یکشنبه 29 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 10:54 ق.ظ http://www.babakhanionline320.loxblog.com

دوست عزیز ممونون که سر زدی وبلاگ بسیار خوبی داری

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد