وبلاگ نسیم هدایت

به وبلاگ نسیم هدایت خوش آمدید. این وبلاگ با تکیه بر مضامین قرآنی سعی دارد تا سهم کوچکی در انتشار دین مبین اسلام داشته باشد.

وبلاگ نسیم هدایت

به وبلاگ نسیم هدایت خوش آمدید. این وبلاگ با تکیه بر مضامین قرآنی سعی دارد تا سهم کوچکی در انتشار دین مبین اسلام داشته باشد.

شان نزول آیه اکمال دین


...الْیَوْمَ یَئِسَ الَّذِینَ کَفَرُوا مِنْ دِینِکُمْ فَلا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِ الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَ رَضِیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دِیناً... (مائده/3)
امروز کفار از دینتان نومید شدند از آنها مترسید از من بترسید، امروز دینتان را کامل کردم، نعمتم را بر شما تمام کردم، و راضى شدم که اسلام دین شما باشد. (مائده/3)

ابی نعیم از محمّد بن احمد بن علی بن مخلّد، از محمّد بن عثمان بن ابی شیبه، از یحیی حمانی، از قیس بن ربیع، از ابی هارون عبدی، از ابی سعید خدری نقل می‏کند که: پیامبرصلی الله علیه وآله مردم را در روز غدیر خم به علیّ‏علیه السلام دعوت نمود. و امر کرد که هر چه خار و خاشاک زیر درخت بود بکنند. و این واقعه در روز پنجشنبه بود. علیّ‏علیه السلام را صدا زد، آن گاه بازوهای او را گرفت و هر دو را بلند نمود به حدّی که مردم سفیدی زیر بغل‏های رسول خداصلی الله علیه وآله را مشاهده کردند. مردم متفرّق نشدند تا این که این آیه نازل شد: (أَلْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتی وَ رَضیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دیناً) پس رسول خداصلی الله علیه وآله فرمود: اللَّه اکبر بر کامل کردن دین و تمام نمودن نعمت، و رضایت پروردگار به رسالت من و به ولایت علیّ از بعد من. آن گاه فرمود: هر که من مولای اویم پس علیّ مولای اوست، بار خدایا هر کس ولایت او را پذیرفت او را دوست بدار و هر که با او دشمنی نمود او را دشمن دار. و هر کس او را یاری کرد یاری کن و هر کس او را خار کرد خارش نما...[1].

در روایت بعضى از بزرگان اهل سنت از قبیل حمونین نقل شده است ، بعد از اینکه پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله و سلم على علیه السلام را جانشینى خود انتخاب کرد[2] ابوبکر و عمر از جا برخاستند و از رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم پرسیدند که آیا ولایت مخصوص على علیه السلام است؟

حضرت فرمود: مخصوص على و اوصیاء من تا روز قیامت است .

پرسیدند: از اوصیا شما چه کسانى هستند:

حضرت فرمودند: اخى و وزیرى و وارثى و وصیتى و خلقتى فى امتى ...[3] و در اینجا بود که آیه : الیوم اکملت لکم دینکم نازل شد و در این هنگام بود که حسان بن ثابت شاعر معروف از پیامبر صلى الله علیه و آله و سلم خواست تا در مورد ولایت و امامت على علیه السلام قصیده اى بسراید... تمام مفسران شیعه و برخى از علما اهل سنت در کتب و تفاسیر خود نوشته اند: منظور از الیوم روز عید غدیر خم است[4].




[1]. خصائص الوحی المبین، ص 61و62، به نقل از کتاب ما نزل علیّ من القرآن از ابی نعیم اصفهانی

[2]. بعد از غدیر خم پیامبر صلى الله علیه و آله و سلم عمامه خود را به على پوشانید و به اصحاب دستور داد جملگى به حضرت على (علیه السلام ) به منزله و لقب امیر مؤ منان تبریک گویند.

[3]. غایة المرام : باب 58، حدیث 54

[4]. داستان غدیر خم و انتخاب رسمى على (علیه السلام ) به امامت و ولایت را 110 نفر از بزرگان صحابه پیامبر صلى الله علیه و آله و سلم و 84 نفر از تابعین پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله و سلم و 360 نفر از علماء استادان و حفاظ نقل کرده اند که بعضى از این راویان عبارتند از 1- عمر بن خطاب 2- زبیر بن عوام قرشى 3- ابوبکر بن ابى قحافه 4- طلحه بن عبیدالله

 
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد